Pages

  • Replace This Text With Your Featured Post 1 Description.
  • Replace This Text With Your Featured Post 2 Description.
  • Replace This Text With Your Featured Post 3 Description.
  • Replace This Text With Your Featured Post 4 Description.

Thursday, August 20, 2009

Selamat Berpuasa



Syukur Alhamdulillah.. Diam-tak diam, Ramadhan menjelma lagi. Dikesempatan ni aku nak ucapkan Selamat Menyambut Ramadhan bagi seluruh umat Islam especialy to all my blog follower dan mereka-mereka yang datang melawat blog aku ni. Di harapkan Ramadhan kali ini membawa sejuta makna untuk kita bersama.

Hmmm.. Teringat pulak aku puasa di zaman budak-budak. Seronok.. Tiap-tiap malam gi masjid ngan Zamani, kawan rapat aku dulu sebab ada
moreh. Pukul 6petang je kitorang dah ready da. Sampai je kat masjid, tolong pakcik-pakcik kat dalam sediakan makanan untuk berbuka. selama sebulan puasa tu, kira makan untuk berbuka memang sedap-sedap. Macam-macam jenis lauk ada. Bila nak masuk waktu, semua jemaah mengadap makanan ramai-ramai. Bunyi ke kerantung tanda masuk waktu, keadaan jadi senyap. Berbeza dari keadaan sebelum berbuka. Dapat ngadap ayam kurma, senyap 1 masjid.. hehe Habis makan, berjemaah sembahyang maghrib. Masa ni lagi seronok. Ada la 2-3 kerat geng budak-budak yang suka buat projek time ni.. Tapau makanan yang tak habis untuk bawak balik. Bukan je yang tak habis, yang orang tinggal nak sambung makan lepas Maghrib pn diorang sapu. Kempunan la pakcik-pakcik yang makan sikit je masa berbuka. Habis tapau, cabut la... lagi mau tunggu.. hehe Aku kenal budak-budak yang buat kerja ni.. Sebab, aku pun pernah join sama.. haha Pada adik-adik, "please dont try this at masjid" k.. Berdosa woo.. Nasib baik aku dah insaf.. hehe

Habis je Terawih, rayau-rayau pusing kampung. Masa ni best sebab lampu jalan tak wujud lagi. Syok tengok panjut. Ronda satu kampung, jalan kaki je beb. Tak takut pn sebab Hantu kena ikat.. Berani la.. hehe
Masuk sekolah menengah, bulan puasa jadi lebih meriah sebab dah pandai bawak motor. Bukan je pusing kampung sendiri, kampung orang pun kami terjah...

Tersenyum sendiri bila kenangkan kenangan-kenangan yang tak mungkin aku dapat balik sekarang ni.. :-)
Untuk renungan kita bersama dan sebagai peneman untuk korang di bulan puasa nanti, aku share kan mp3 dari album nasyid Suara Firdaus. Lama dah album ni. Aku dengar masa aku form 3. Layan beb.. Syahdu je.. Sambil-sambil dengar, sambil hayati dan ikuti k..



1) Syahdu - Suara Firdaus
2) Tuntutlah Ilmu -Suara Firdaus
3) Sinar Kesyukuran - Suara Firdaus
4) Penangan Zikrullah - Suara Firdaus
5) Pasrah - Suara Firdaus
6) Orang Muda - Suara Firdaus
7) Menuju Wawasan - Suara Firdaus
8) Keluarga Penyayang Umat Gemilang - Suara Firdaus
9) Kawan - Suara Firdaus
10) Awas Penggoda - Suara Firdaus